Cererea de maşini de familie, pe piaţa de maşini SH, începe să aibă o creştere. Adică maşini încăpătoare, având costuri mai mici şi reputaţie de fiabilitate cât mai bună, dar şi preţuri cât mai accesibile. Atenţie, însă, avantajele sunt un compromis sensibil între mai mulţi factori. Iată în continuare propunerile ProMotor de maşini de familie sub 5.000 de euro.
Normal, la sub 5.000 de euro veţi găsi o sumedenie de Dacia Logan, dar şi multe maşini Renault, Opel şi Fiat. Noi avem de gând să vă prezentăm totuşi câteva maşini care ies în evidenţă în segmentul lor, modele pe care le puteţi cumpăra cu circa 5.000 de euro dacă veţi căuta atent şi cu grijă. Unele sunt modele la care cu siguranţă că nu v-aţi gândit, şi asta este şi ideea, de a vă atrage atenţia că aveţi la dispoziţie maşini rulate foarte bune pentru familie, care nu vă vor da bugetul peste cap, indiferent că le luaţi cu peste 150.000 de km rulaţi, atât timp cât au fost bine întreţinute. Iată selecţia noastră mai jos.
Ford Focus (2004-2011)
Una dintre cele mai populare maşini printre familiştii europeni este modelul de clasă compactă Ford Focus. Cea de-a doua generaţie a intrat în producţie în 2004, iar în 2008 a primit un facelift care i-a îmbunătăţit semnificativ nivelul calităţii materialelor interiorului.
Ford Focus II, un etalon al ţinutei de drum în clasa compactă, dar şi o maşină cu o fiabilitate foarte bună, mai ales după faceliftul din 2008
VERSIUNI ŞI MOTORIZĂRI
În mod interesant, faţă de alte modele compacte, hatchback-ul în 5 uşi este mai spaţios, maşina fiind ceva mai lungă. Însă versiunea break este cea mai indicată pentru cine vrea o maşină de familie foarte spaţioasă şi utilă, Focus aducând în peisaj şi cea mai bună ţinută de drum din segmentul său.
Fiind considerată o maşină bună la toate, dar în limite rezonabil ca şi costuri, cele mai indicate motorizări sunt cea pe benzină de 1,6 litri şi 100 CP, respectiv dieselul 1.6 TDCI de 110 CP. Motorul pe benzină de 2,0 litri şi 145 CP este prea gurmand şi e considerat mai puţin fiabil, iar dieselul 2.0 TDCI de 136 CP merită doar pentru voiajele lungi pe Autobahn (în rest, TDCI-ul mai mic are suficiente resurse şi un consum mai mic).
Cea mai vânată versiune: Focus facelift, break, dotată cu motorul diesel 1.6 TDCi
Faceliftul din 2008 a mai adus în gamă un motor mai mic, de 1,4 litri şi 80 CP, dar acesta e recomandabil doar pentru hatchback, în utilizare preponderent urbană, deoarece pentru cerinţele unei familii se dovedeşte ineficient. Tot în cazul faceliftului, motorul pe benzină de 1,6 litri a evoluat la 114 CP, însă atenţie la sistemul de injecţie mai complicat.
În ce priveşte TDCI-ul de 1,6 litri, Focus facelift are parte şi de o versiune mai puţin potentă, de 90 CP, recomandabilă celor care nu agreează viteza. Consumul nu e neapărat mai bun decât al variantei de 110 CP, dar, cel puţin la nivel teoretic, versiunea de 90 CP promite o fiabilitate mai bună.
PROBLEME UZUALE
Printre defectele cunoscute ale lui Ford Focus remarcăm în primul rând unele de ordin electric şi electronic, în principal la versiunile pre-facelift (înainte de 2008) – de regulă sunt afectate blocurile optice şi afişajele din bord. Tot la variantele pre-facelift, bucşele suspensiei au o durată de viaţă cam scurtă (în general, cedează după 50.000 km, necesitând înlocuiri mai frecvente).
La modelele mai vechi, problemele electrice şi de electronică ţin capul de afiş. La cele după facelift sunt foarte puţine probleme demne de semnalat
În ce priveşte modelele Focus produse după 2008, foarte puţine probleme au fost înregistrate de-a lungul timpului. Totuşi, e bine să fie verificate direcţia şi frânele, deoarece comportamentul rutier foarte bun al lui Focus i-a făcut pe mulţi să conducă maşinile foarte dinamic, deci se înregistrează uzuri mai mari ale casetei de direcţie şi ale plăcuţelor şi discurilor de frână.
Dieselul TDCi de 1,6 litri este considerat unul dintre cele mai fiabile propulsoare diesel din categoria sa, fiind la origine conceput împreună cu specialiştii francezi de la Peugeot şi Citroen. Atenţie, însă, la modelele pre-facelift, cu rulaje de peste 250.000 km, pot apărea probleme de injectoare sau chiar de supraîncălzire, în general cauzate de o mentenanţă proastă.
PREŢURI ŞI RULAJ
Modelele Focus pe benzină, cu motorul de 1,6 litri, au fost, în bună parte, folosite şi în flote de firmă, deci nu vă aşteptaţi la rulaje mai mici de 150.000 km. Modelele pe benzină cu niveluri de echipare de intrare sau medii necesită, în general, peste 2.500 de euro, dacă rulajul nu depăşeşte 200.000 km.
Varianta sedan e mai rară pe pieţele din vest, dar e destul de comună în România. Breakul e de preferat pentru portbagajul mai mare
Versiunile facelift pe benzină sunt mai scumpe, în general necesitând peste 4.500 de euro, preţ justificat de vechimea mai redusă, dotările mai numeroase şi fiabilitatea mult mai bună. Variantele sedan sunt mult mai puţin populare decât breakurile, iar faceliftul a eliminat, în cazul breakului, infiltraţiile de apă pe la hayon.
În ce priveşte dieselul 1.6 TDCi, variantele pre-facelift sunt greu de găsit cu mai puţin de 200.000 km la bord, preţurile depăşind 2.000 de euro. Atenţie la motoarele diesel cu rulaj suspect de mic şi preţ foarte avantajos (sub 2.500 euro), de multe ori ascund probleme nerezolvate.
Versiunile facelift cu motoare TDCI sunt şi ele, în general, foarte rulate, preţul pentru un Focus cu circa 200.000 km la bord fiind de circa 4.000 de euro. O maşină care are în jur de 150-160.000 km şi un preţ de 4.500 euro poate fi considerată o afacere bună, în teorie riscurile de probleme tehnice fiind foarte reduse.